NAPOMENA: Postupak ostvarivanja prava poput inkluzivnog dodatka, beneficiranog staža ili prilagodbe radnog mjesta može izgledati različito ovisno o gradu i pojedinačnoj situaciji. Ovaj članak temelji se na iskustvu jedne članice i služi isključivo kao okvirna smjernica. Za točne i ažurirane informacije uvijek se obratite nadležnim institucijama.
Ivana Tandara-Brunec ima 34 godine, udana je i majka jedne djevojčice. Po struci je medicinska sestra, a njezina svakodnevica iz temelja se promijenila kad joj je dijagnosticirana sklerodermija – rijetka i neizlječiva autoimuna bolest koja pogađa kožu, unutarnje organe i krvne žile.
Suočena s nizom zdravstvenih izazova, Ivana nije čekala da joj netko kaže koja prava ima ili kako da ih ostvari – odlučila je sama potražiti odgovore. U ovom tekstu dijeli svoje osobno iskustvo ostvarivanja prava u sustavu – od zdravstvenih i radnih prava do inkluzivnog dodatka.
Prvi koraci: Dokumentacija i zahtjevi
Nakon što joj je dijagnosticirana bolest, Ivana je predala zahtjeve za:
- Tjelesno oštećenje
- Beneficirani radni staž
Zahtjevi su podneseni Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje (HZMO), uz priloženu medicinsku dokumentaciju (nalazi, otpusna pisma) složenu kronološki. Priložila je i kopiju osobne iskaznice. Svaki novi, važan nalaz koji je dobila naknadno, ponovno je dostavljala u HZMO kako bi bio uključen u procjenu.
U međuvremenu je odlučila pokrenuti i zahtjev za prilagodbu radnog mjesta, odnosno premještaj na lakše poslove, obzirom da je radila na hitnoj. Iako ne postoji službeni obrazac za takav zahtjev, u Narodnim novinama je kupila obrazac za invalidsku mirovinu jer se koristi u tu svrhu.
Uz to je bilo potrebno:
- Priložiti svu dokumentaciju i nalaze (također kronološki složene)
- Zatražiti od poslodavca da ispuni obrazac 2-IN (opis poslova koje radnik obavlja) – u 3 primjerka
- Zatražiti od obiteljskog liječnika da ispuni obrazac 1-IN, koji već postoji u sustavu primarne zdravstvene zaštite
- Priložiti kopije osobne iskaznice, kartice računa te čak i radne knjižice, u slučaju da nije sve digitalizirano (što je kod Ivane bio slučaj)
Sve navedeno ponovno se predaje na HZMO, a dokumentacija se prosljeđuje na procjenu stručne komisije.
Poziv na komisiju i čekanje rješenja
Zahtjevi za beneficirani staž i tjelesno oštećenje prošli su bez potrebe za komisijskim pregledom. U nekim slučajevima osobe mogu biti pozvane na komisiju, osobito kod zahtjeva za lakše radno mjesto. Komisija obično uključuje pregled liječnika-vještaka koji na temelju uvida u dokumentaciju i kratke anamneze odlučuje postoji li osnova za prilagodbu radnih uvjeta.
Za lakše radno mjesto Ivana je dobila poziv i pristupila pregledu pred liječnikom-vještakom. Nakon kratke anamneze i pregleda dokumentacije, vještak je utvrdio da postoje medicinske osnove za premještaj na manje zahtjevno radno mjesto.
Rješenje je potom dostavljeno njezinu poslodavcu. Važno je znati da, iako postoji zakonska obveza poslodavca da na temelju tog rješenja u razumnom roku omogući prilagodbu, u praksi je često potrebno da radnik sam podsjeti na to pravo i aktivno sudjeluje u njegovoj provedbi, kako bi se ubrzao cijeli postupak.
Inicijativa prema poslodavcu
Ivana je potom napisala poslodavcu i formalnu zamolbu za premještaj, priložila kopije svih rješenja i zadnje medicinske nalaze, te sve to službeno predala upravi. Nakon nekoliko dana, pozvana je na razgovor i ubrzo je, kroz dva tjedna, premještena na novo radno mjesto.
U međuvremenu je sama:
- Odnijela kopije rješenja kadrovskoj službi
- Kontaktirala Poreznu upravu i podnijela zahtjev za povrat poreza, budući da je imala pravo na olakšice temeljem statusa osobe s invaliditetom (čak i retroaktivno za godinu dana)
Dakle, ako dobijete rješenje koje potvrđuje vaše pravo na lakše radno mjesto, preporučuje se da sami predate kopiju rješenja kadrovskoj službi i po potrebi napišete zamolbu za premještaj. Dobro je priložiti relevantnu medicinsku dokumentaciju i uputiti zamolbu službenim putem (npr. preko urudžbenog zapisnika) ili druge službe (ovisno o poslodavcu).
Također, ako imate pravo na porezne olakšice temeljem invaliditeta, možete se izravno obratiti Poreznoj upravi i ispuniti zahtjev za povrat poreza – čak i za prethodnu godinu, ako su uvjeti tada već bili ispunjeni.
Kako je ostvarila pravo na inkluzivni dodatak
Ivana je paralelno odlučila predati zahtjev za inkluzivni dodatak – pravo koje pripada osobama s invaliditetom i specifičnim zdravstvenim stanjima.
Postupak je bio sljedeći:
- Preuzela je zahtjev online i ispunila ga ručno
- Priložila:
- Kronološki složenu medicinsku dokumentaciju (kopije)
- Kopiju osobne iskaznice (obje strane)
- Kopiju kartice tekućeg računa (obje strane)
Zbog kronične prirode sklerodermije, nije morala ispunjavati Barthelov indeks.
Dokumentaciju je osobno odnijela u Centar za socijalnu skrb, gdje je djelatnica pregledala i preuzela papire. U njezinu slučaju nije bila pozvana na komisiju, iako zna da druge osobe jesu.
Gdje pronaći dodatne informacije
Ostvarivanje prava u sustavu socijalne i zdravstvene zaštite često je prepušteno inicijativi samog pojedinca. Ivana je, korak po korak, pronašla način da iskoristi postojeće zakonske okvire kako bi olakšala svoju svakodnevicu – od zdravstvenih i financijskih olakšica do boljih radnih uvjeta.
Važno je imati na umu da se postupci i zahtjevi mogu razlikovati ovisno o gradu, županiji i konkretnim okolnostima pojedinca. Iskustvo članice Ivane služi kao okvirni vodič, ali za točne informacije i službene obrasce preporučujemo da se obratite nadležnim institucijama ili proučite službene izvore:
- Priručnik o pravima osoba s rijetkim bolestima
- Savez za rijetke bolesti
- HZMO – Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
- HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje
- CZSS – Centri za socijalnu skrb
- Porezna uprava – Prava osoba s invaliditetom
- Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
HUOS ima izvrsnu suradnju sa Savezom za rijetke bolesti, koji često može dodatno pomoći kod specifičnih situacija ili problema u ostvarivanju prava. Ako vam je potrebna pomoć u kontaktiranju Saveza ili trebate podršku u bilo kojem koraku, slobodno nam se javite na huos@huos.hr – rado ćemo vas povezati i pomoći vam dalje.